Als je een eigen onderneming hebt en je wil meer naamsbekendheid verwerven dan zijn er diverse mogelijkheden. Je kan op een vakbeurs gaan staan, flyers uitdelen in een drukke winkelstraat of je naam koppelen aan een plaatselijk goed doel. De meest voorkomende vorm voor het verwerven van naamsbekendheid blijft echter adverteren. Door te adverteren laat je je business zien aan de wereld. Van gedrukte media zoals tijdschriften, kranten tot televisie- of radiospots; door te adverteren word je zichtbaar voor potentiële klanten. Niet alle advertenties zijn even goed, je input en keuzes bepalen of je advertentie middelmatig of spectaculair wordt. Onderzoek alle mogelijke media. Sluit niets uit vanwege ideeën die je hebt. Vraag mensen naar hun mening, vraag prijzen op en onderzoek je opties. Niet elk medium is geschikt voor elke business, maar soms is uitproberen de enige manier om erachter te komen of iets werkt. En als het werkt kan je met relatief weinig inspanning een grote doelgroep bereiken.

Online adverteren

Naast de hierboven genoemde vormen van adverteren is online adverteren een van de snelst groeiende middelen om bekendheid te verwerven. Tegenwoordig gaan we niet meer online, maar leven we online. Consumenten zijn op ieder moment van de dag op zoek naar informatie, diensten en producten: in de ochtend bij het ontbijt, onderweg naar werk of ’s avonds op de bank. Het is belangrijk om daar aanwezig te zijn, waar jouw potentiële klanten zich bevinden, online dus. Jij moet er daarom ook voor zorgen dat je online zichtbaar bent. De groei in online bestedingen en het aantal online aankopen neemt jaarlijks toe. Naar verwachting zullen deze aantallen de komende jaren blijven stijgen. Websites en apps worden steeds gebruiksvriendelijker en de consument raakt meer en meer vertrouwd met online winkelen. Daarom is online adverteren de uitkomst. Het grote voordeel van online adverteren ten opzichte van de traditionele advertenties is het bereik. Met het online adverteren bereik je veel meer mensen in één keer.

Effect van adverteren

In veel gevallen is het directe effect van adverteren moeilijk te meten. Als mensen je advertentie lezen en tot aanschaf van je product overgaan is het lastig te achterhalen of dit door de advertentie is gekomen. Online is het wel beter te meten en als mensen online tot aanschaf overgaan, kan je vragen op basis waarvan ze de beslissing genomen hebben. En bij online adverteren is zo ongeveer alles te meten van het aantal views tot de tijd dat men op je site verblijft.