Heb je een eigen bedrijf of ben je verantwoordelijk voor een bedrijf? Dan wil je natuurlijk altijd blijven groeien en blijven kijken naar wat de mogelijkheden zijn voor optimale bedrijfsvoering. Om je bedrijf naar een volgend leven te brengen kan je verschillende dingen doen. Denk bijvoorbeeld na over het investeren in nieuwe software, nieuwe machines, meer marketing of unieke marketing. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden. Het is belangrijk om te kijken waar je het meeste uit kan halen. Wat levert het voor jouw bedrijf uiteindelijk op? Dit hoeft natuurlijk niet direct geld te zijn. Het kan ook bekendheid zijn, of gemotiveerd personeel. In dit artikel geven we een aantal handige tips en tricks die jou kunnen helpen hierbij. 

Investeer in marketing

Wanneer je wilt groeien als bedrijf is het slim om te investeren in marketing. Marketing is natuurlijk een ontzettend breed begrip, daarom is het slim om te kijken waar je met jouw bedrijf op wilt gaan focussen. Denk bijvoorbeeld aan videomarketing. Een bedrijfsvideo laten maken is een slim idee wanneer je opzoek bent naar nieuw personeel die ervoor kunnen zorgen dat jouw bedrijf harder groeit. Wanneer je aan potentiële klanten, je doelgroep, jouw product of dienst wilt uitleggen, op een eenvoudige manier, dan kan je kiezen voor een video met 2d animaties. Zoals je ziet zijn er ontzettend veel verschillende mogelijkheden. Naast videomarketing kan je natuurlijk ook investeren in advertenties online. Denk bijvoorbeeld aan social media advertenties. Afhankelijk van waar jouw doelgroep zit moet je bepalen op welk kanaal je wilt gaan adverteren. 

Investeer in je personeel

Wanneer je wilt groeien als bedrijf moet jouw personeel daar in mee kunnen. Wanneer je als bedrijf meer winst maakt, is het slim om ook te investeren in het personeel. Je personeel is immers de motor van je bedrijf. Stel bijvoorbeeld persoonlijke ontwikkelingsplannen op met je personeel. Een POP is een afspraak tussen werkgever en werknemer over de ontwikkeling van medewerkers. Het schrijven van een POP kost veel tijd, maar het vinden en aannemen van ander talent zal uiteindelijk meer inspanning vergen. Bespreek in het eerste gesprek met de medewerker wat zijn ambities zijn en hoe deze gekoppeld kunnen worden aan ontwikkeldoelen. Vervolgens maak je deze ontwikkeldoelen meetbaar en koppelt ze aan een tijdsbestek zodat de voortgang gemonitord kan worden en de gestelde doelen ook daadwerkelijk geëvalueerd kunnen worden.

Zoals je leest kun je op verschillende disciplines investeren in de groei van je bedrijf. Zorg dat je vooraf weet waar in je gaat en wilt investeren.